Lek inte med kniven, Brutus

Nostalgi är alltid ett lika hett ämne. Det finns alltid något som en person ser tillbaka på med solsken i blick, inte helt ovanligt precis efter att man poängterat hur mycket bättre saker och ting var förr. När exakt detta ”förr” tycks också vara väldigt personbaserat. Ett nytt exempel på mått för gammal och klassisk musik blev jag varse bara härom dagen:

Bild

Jag själv, som av ett sammanträffande är född samma år som Oasis grundades, delar inte exakt den illustrerade tidsuppfattningen. Visst, det finns tillfällen när jag känner mig jäkligt gammal, som i går när jag mest förfärade mig över pendelpriser och min ekonomiska situation, men jag vet inte om jag skulle beskriva ett 90-talsband som gammalt. Däremot kan det vara oerhört nostalgiskt att höra en låt som senast spelades på mellanstadiediskot.

Även om jag också gärna påstår att det var bättre förr (i stil med ”jag gjorde minsann inte det och det på MIN TID”) har ”förr” alltid till viss del betytt ”innan min tid”. Hemma i radhuset hos mamma och pappa har det alltid varit stor fokus på 60- och 70-talet, kanske i första hand musikaliskt men även i andra kulturella former, exempelvis tecknad film. De animerade filmerna om Asterix och Obelix och deras äventyr var omåttligt populära hos mig och min bror.

Bild

På jakt efter formulär A38

Idag lyckades jag faktiskt hitta en version av min personliga favorit Asterix tolv stordåd (från 1976) att ha till matinéfilm.   Det var faktiskt precis så länge sen jag såg den att jag endast hade vaga minnesbilder att relatera till. Lyckligtvis är ingenting långt borta på internet och jag kan säga att det enligt mig var en eminent filmupplevelse. Huruvida detta omdöme beror på filmens faktiska kvalitet eller det nostalgiska skimret kan vi låta vara osagt för stunden.

Bild

Den vördnadsvärde på toppen med tvättmedlet värdigt en gud

Bild

”Brutus, lek inte med kniven, det kommer sluta med att du gör någon illa”

Lämna en kommentar

Filed under Ord

Kommentera

