It’s cool, she’s famous

När jag kollar igenom min news feed på facebook brukar det nästan alltid dyka upp något inlägg som en ytligt bekant (och ett par tusen okända människor) har gillat. Jag brukar ögna igenom dessa texter och upplever att det nästan uteslutande är inlägg där en person ifrågasätter någon typ av intolerans och som, enligt mig, dessutom har en poäng. Däremot finns det självfallet undantag, exempelvis det här meddelandet från en Tristan Baker till sångerskan Nicki Minaj:

Bild

Jag kan förstå att inte alla gillar artister som Nicki Minaj. För min del är det även helt okej att tycka hennes musik är det absolut sämsta man någonsin har hört eller att hennes texter är fördummande. Det må inte vara ett trevligt sätt att uttrycka sitt missnöje, men det är fortfarande en fråga om musiksmak, något som är ytterst personligt.

Anledningen att jag rycker till av sådana här inlägg är för att det är ett påhopp mot artistens person. Det är inte bara faktumet att musiken hon skapar stör, utan att hennes rena existens är cancerartad. Att alla som ser upp till henne är mentalt störda och att hon skulle göra världen en stor tjänst om hon gick i exil. Det är i det stora hela ett grovt personpåhopp som normaliserats och hyllas eftersom det 1) finns många som inte uppskattar Nicki Minajs musik och tycker att det är oerhört viktigt att uttrycka det samt 2) den allmän mentalitet att kändisar MÅSTE KUNNA TA KRITIK, oavsett vad det berör.

Jag anser att en person som väljer att skriva ett sånt här inlägg i allra högsta grad ägnar sig åt mobbning. Och jag tycker inte att mobbning kan rättfärdigas vare sig den utsatta personen är känd eller om hen bevisligen skulle vara världens sämsta musiker.

Bild

Lämna en kommentar

Filed under Ord

Kommentera

