Asså

När jag var ca 11-12 år och besökte mitt första scoutläger insåg jag att jag hade börjat säga ”asså” i var och varannan mening. Eftersom jag ansåg att detta var en skymf mot min språkliga intelligens bad jag en kompis att slå mig varje gång jag uttalade det förbjudna ordet, i hopp om att detta skulle tvinga mig till att utveckla min vokabulär åt motsatta håll från de övriga nästan-tonåringarna. Det var mitt sätt att försöka skapa mig en identitet i de tidiga högstadieåren.

Hur väl fungerade då den agressiva metoden? Nja, sådär. Så här i efterhand gissar jag att jag kanske hade mått bättre av att inte stressa så med slangen. Allteftersom avtog trots allt frekvensen av assån och tomrummen fylldes med andra, roligare synonymer. Det kallas att växa upp antar jag.

Sist men inte minst är det ganska otroligt att tro att jag en gång oroade mig över att vara alltför mycket tonåring och för lite vuxen. Jag har alltid avskytt allt som hört tonåren till, från fylleslag vid sjön till klon-mode och lunarstorm. Faktumet att jag utan undantag brukar beskriva populära låtar som ”svängiga” och har suttit och dregglat över mönsterstickningar ett bra tag nu talar sitt tydliga språk: jag är inte bara vuxen på riktigt nu, jag har fan hunnit gå och bli en tant också.

Tantporr

Lämna en kommentar

Filed under Ord

Kommentera

