Tidsuppfattning

Ett problem jag aldrig riktigt kan komma ifrån som student är känslan av att ha så pass mycket ledig tid att jag aldrig har tillräcklig tid för någonting.

Vadan denna paradoxala beskrivning? Jo, så här tänker jag:

Jag har väldigt mycket tid avsedd för egna studier, vilket innebär att jag kan förlägga mina studietimmar när det passar mig. Eftersom jag är en sån person som gärna spenderar relativt mycket tid på andra saker än plugg,  som att exempelvis vänta på tåg eller rensa mina öron, så tenderar jag att utnyttja min tid till en hel del andra aktiviteter. Detta innebär att jag inte hinner med att genomföra allt jag planerat under en dag.

När jag väl kommer igång brukar jag i regel ligga lite efter min planering. På en skala mellan Hermione Granger och en överaktiv treåring måste jag erkänna att min egen självdisciplin är mer lik den sistnämndas. Det blir en timme här och där framför böckerna. Jag brukar försöka intala mig själv att det borde gå ihop – jag hade ju trots allt så mycket tid från början – men i regel brukar det sluta med att jag inte hinner. Istället för att fokusera ett antal dagar och sen göra annat, blir plugget väldigt utspritt. Konceptet vardag tenderar på så vis att inte riktigt ha samma betydelse som för någon som går i grundskolan, på gymnasiet eller jobbar kontorstider.

I dag hörde jag att någon sa att det var fredag. Det betyder ingenting för mig eftersom jag måste få en hel veckas läsning gjord under helgen. Samtidigt är jag extremt sur på att jag för andra helgen i rad måste plugga, vilket gör mig mindre benägen att faktiskt plugga (ond cirkel). Så jag förbannar mig själv för att jag inte kan vara lite mer disciplinerad och förstå att jag ska utnyttja studietid till det den är avsedd till, så att jag inte ständigt behöver känna att jag inte vet hur jag ska hinna med allting.

Orkade du inte läsa?
Här får du i så fall en visuell illustration av min allmänna tidsuppfattning och min känsla inför helgen:

 

Med andra ord är jag sur, trött och tecknad. Inte särskilt idealiskt, helt enkelt.

2 kommentarer

Filed under Individen

2 responses to “Tidsuppfattning

  1. J

    Oh, önskar att jag också hade varit såpass bra på att teckna ansiktsuttryck (eller teckna övht) Hade ”kryddat upp” mina dagboksanteckningar en hel del!

Kommentera

