Jag skulle uttryckt det annorlunda

En språksak jag är extremt petig med är att inte använda positiva ord för negativa händelser. Ett klassiskt exempel är väl skillnaden mellan orden chans och risk, något som många tycks ha väldigt svårt med. Det är alltså inte ”x procent chans” att exempelvis få cancer, utan det är alltid en fråga om en risk när det handlar om något allvarligt som inte är positivt.

Något jag också tycker är känsligt är skillnaden mellan på grund av och tack vare. I dagens DN reagerade jag på den här notisen (bilden). Där skriver man alltså att en ny upptäckt gjorts tack vare en svensk familj där två pojkar dog. Jag tycker att det hela känns väldigt opassande. Självfallet förtjänar familjen tack som bidragit till en ny medicinsk upptäckt och upptäckten kan i sig säkert hjälpa många framöver. Men med det sagt tycker jag att det är väldigt klumpigt att tacka någon för deras personliga tragedi. Det hade varit så lätt att uttrycka det annorlunda.

Lämna en kommentar

Filed under Ord

Kommentera

