Menlösa biobesök

Jag är ingen filmälskare. Nå, nu var det sagt. Jag tittar en väldigt massa på tv, men jag orkar inte med film. Jag vet inte varför egentligen, kanske jag upplevde något traumatiskt i barndomen som jag förträngt. Ja, det är nog nåt sånt.

Vad jag avskyr mer än att titta på film, är att betala för att titta på film på bio. Tycker att det är ett slöseri med pengar. Men eftersom även jag känner mig bunden av vissa sociala konvention brukar jag dra mig iväg till biosalongen ibland. Däremot blir aldrig något rulle jag faktiskt vill se, utan av någon anledningen (host, Mörten, host) lyckas jag alltid hamna på filmer jag för mitt liv aldrig velat se. I 3D.

Så istället för att gå på en härlig independetrulle (som jag brukar intala mig att jag gillar) slutar ett biobesök ofta i en menlös Hollywood-kavalkad. Och det är inte ens Hollywood-filmerna som kommer gå till historien. Här är ett par exempel för filmer som jag, tragiskt nog, har sett på bio.

Thor

Asaguden Thor (Chris Hemsworth) blir förvisad från ett animerat, steampunkigt Midgård och hamnar på Jorden. Väl där går han runt och beter sig allmänt douche-igt genom att prata högfärdigt och slå sönder bord. En brud säger ”OMG, måste facebooka” för att publiken ska förstå att det är en samtida film. Ah, just det och sen är det en trumpen adoptivbror med isjättar i släpet och what not som hotar galaxen. Thor kirrar biffen men tvingas lämna Jorden och en ledsen Natalie Portman utan någon sexy time, vilket borde kvalificera huvudpersonens alla scener utan tröja som falsk marknadsföring.

Burlesque

Christina Aguilera vill bara dansa och sjunga, så hon tar sitt pick och pack och drar till L.A. Efter några motgångar blir hon stjärna på Chers klubb Burlesque, som VE OCH FASA, har ekonomiska problem och kommer tvingas stänga. Men Aguilera är smart och lyckas med hjälp av ingen annan än McSteamy från Grey’s Anatomy (jaja, Eric Dane) rädda dagen och fortsätta leva drömmen. Någonstans mellan de Chicago-rippade framträdandena utspelar sig en totalt ointressant kärlekshistoria som, självfallet, slutar lyckligt.

Men in Black III

Det är lite retro och det är för lite Tommy Lee Jones. J åker tillbaka i tiden för att rädda sin partner och det skämtas friskt om sextiotalets stora personligheter. Filmens bad guy ser ut att ha fått sin mask hämtad från Star Treks gamla förråd. Inte lika genomusel som Thor eller Burlesque, men ändå fullkomligt menlös i och med att det är en sådan fullständigt onödig uppföljare i en annars skaplig serie.

2 kommentarer

Filed under Ord

2 responses to “Menlösa biobesök

  1. Vad skönt med någon annan som inte orkar med film! Ett tag där i tonåren undrade jag om det var såhär livet skulle vara, med alla idoga filmtittningar man uttråkad var tvungen att vara med på för att få ett hörn av det sociala. Jag är väldigt tacksam för att man i äldre ålder kan umgås utan att titta på något, haha. Älskar dokumentärer och serier men film går bara inte hem.

Kommentera

