Humanisten och den hypotetiska arbetsgivaren

Jag har tenta i morgon. Min första salstenta någonsin.

Ok, det är inte riktigt sant. Jag har skrivit en salstenta förut, men den räknas inte eftersom jag bara svarade på två frågor. Och ritade en drake. En jättefin drake, visserligen.

Så här i slutfasen sitter jag mest och försöker trycka in en väldans massa termer. Tyvärr känner jag inte riktigt att jag har motivationen. Jag försöker nämligen förstå hur dessa termer någonsin kommer hjälpa mig utanför den akademiska världen.

Så här känner jag att en möjlig arbetsintervju skulle kunna se ut i nuläget:

 

Hypotetisk arbetsgivare: Får jag lov att bjuda på en kopp? Och så kanske du kan berätta lite om dig själv?

Jag: Ja, jag kan ju börja med att säga att just ”bjuda på en kopp” är faktiskt en metonymi vilket är en retorisk huvudtrop.

Hypotetiskt arbetsgivare: Ok, det var ju väldigt intressant.

Jag: Ah, nej det är det inte. Jag märker nämligen att du just nu använder en hyperbol, eller en överdrift, med något ironiska inslag.

Hypotetisk arbetsgivare: Eh … jaha.

Jag: Intressant nog så har ironi, som också är en huvudtrop inom retoriken, egentligen ingenting gemensamt med vad man vanligtvis kallar ironi. Det är helt enkelt en trop som pekar ut motsatser.

Hypotetisk arbetsgivare: …

Jag: Så, kan jag börja på måndag?

 

Lämna en kommentar

Filed under Individen

Kommentera

