Pelargonperfektion

Sväronen var här en sväng. Jag var ovanligt obrydd över den allmänna oordningen i lägenheten. Men ett par minuter innan det knackades på dörren kom jag till min stora fasa att tänka på pelargonerna. Skit! När fick de vatten senast? Var det två, tre veckor sen?

Snabbt som satan städade jag bort all mumifierad planta jag kunde hitta. Det blev på så vis inte särskilt mycket blommor kvar när det var dags för inspektion. Men det fanns ändå önskemål om förbättrad skötsel från mamma Mört. Jag anade att hon sett piggare pelargoner i sina dar.

Till slut fick jag väldigt specifika råd om skötsel. Det intressanta var att de verkligen bara var riktade till mig, trots att det inte är mina blommor. JAG skulle göra så med vattningen och JAG skulle göra så när det blev dags för omplantering. Det fick mig att för en stund tyst fundera över det där med bevarandet av klassiska könsroller.

 

 

 

2 kommentarer

Filed under Ord

2 responses to “Pelargonperfektion

  1. Men du är ju kvinna, det är ju du som SKA sköta blommorna! Var sambon hemma när hon sa det till dig?

Kommentera

