En definitionsfråga

I dag på universitet tvingades jag att titta på trailern till filmen Black Hawk Down. Det var egentligen en filmvisning som var avsedd i rent analyssyfte, men jag blev så uttråkad av alla explosioner och heroiska, amerikanska män att jag ganska snabbt slutade koncentrera mig. Däremot vaknade jag till av följande konversation mellan en klasskompis och vår lärare:

Klasskompis: Hur kommer det sig att du valt den här filmen? Varför är den kvalitativ?

Lärare: Ja, alltså den är väldigt populär och den går ofta på tv.

Okej? Jag vet en mängd filmer som tycks visas minst 4-5 gånger om året på diverse reklamkanaler och jag har en känsla av att det beror mer på att inköparna fick dem till ett väldigt bra pris än att filmerna skulle vara mästerverk. Vad är annars anledningen till att alla American Pie-filmerna och You me and Dupree kan visas var och varannan vecka?

”Kvalitativa filmer” enligt min lärares och tv3:s definition. 

 

2 kommentarer

Filed under Ord

2 responses to “En definitionsfråga

  1. Och kärleken checkar in? Högkvalitativ om någon! Har sett att den gått på TV säkert fem ggr nyligen i tablån på.

Kommentera

