Torr och tråkig

I en idealisk värld skulle jag tycka att det var roligt att vara student. Jag skulle leva precis som mina klasskamrater gör; gå på samma korridorsfester, engagera mig i dussintals sidoverksamheter och klaga över hur svårt det är att cykla på vintern. Varje månadsslut skulle jag vända på slantarna från CSN för att sedan hinka öl tills jag stupade. I en idealisk värld skulle jag leva studentlivet till fullo och jag skulle älska det.

Nu är det ju dock så att jag inte tycker att det är speciellt kul att vara student. Jag ser ingen större lockelse i att gå på röriga fester,att vara nationsaktiv eller för den delen flytta till en annan stad när jag inte måste. Inte heller har jag någon större lust att spendera mina pengar på att romantisera bakfylla och minnesluckor. I verkligheten lever jag ett liv som är ganska olikt det klassiska studentlivet. I verkligheten blir jag därför ofta stämplad som tråkig.

Men varför ska jag följa en specifik mall på grund av det jag gör på dagarna? Och varför skulle det vara upp till någon annan att besluta om mina intressen? Sanningen är ju att jag aldrig har så kul som när jag framstår som riktigt torr och tråkig. Och för mig är det så oerhört viktigt att göra det som gör mig glad. Därför spelar det ingen roll att jag inte lever det studentliv som så många ser som det idealiska – jag har helt enkelt valt att leva det liv som jag trivs bäst med istället.

6 kommentarer

Filed under Individen

6 responses to “Torr och tråkig

  1. Du är inte ensam! 🙂

  2. Hahahaha, jag sparar in massor av pengar på att inte festa en massa och köra krogrundor var och varannan helg x) 75 % studiestöd och ändå blir det pengar över varje månad. (Utom för december då.) Har alltid också råkat ut för tråkighetsstämpeln då jag inte är intresserad av alkoholförtäring, omges av en massa högljudda människor och träffa hela klassen utanför skolan.

    • Visst är det skönt? Jag blir helt fascinerad över hur mycket mina klasskompisar är ute, oavsett veckodag är det alltid någon som är bakfull på föreläsningen. Jag har aldrig riktigt sett tjusningen i att romantisera alkohol.

  3. Som introvert hamnade jag någonstans i mitten också. Bodde ju i korridor och hade svinroligt med korridorsfolket men allteftersom åren gick så tröttnade man på själva studentandet liksom. Nollning? Sittningar? Sitter hellre hemma. Hänger med folk i köket. Låser dörren när det är fest i korridoren. Så man har nog varit rätt trist i folks ögon, men jag hade det mysigt (och lite tråkigt men jag är nog bara sån) Första året i Visby var dock det roligaste i hela mitt liv och då festade vi i perioder, onsdag-lördag. Gick bara ett år dock, sen blev man trött haha. Att man numer blir helt SANSLÖST bakis kan ju också hjälpa till.

    • Jag är bara en tant från första början! 😀 Men som du beskriver det låter det trevligt. Fast kökshäng är ju överlägset, även om det även ibland kan orsaka viss bakfylla det med …

Kommentera

