SM i smaklöshet

Det är något med julen som får Åhléns designers att bli galna i kitsch. Och i glitter. Förra året ondgjorde jag mig över kedjans val att producera julpynt i former av cupcakes med paket på, men jag måste ändå säga att årets kollektion är en värdig motståndare i kampen om titeln ”Mest gräsliga julpynt”. Därför tänkte jag att vi skulle titta lite närmare på vad som just nu finns i butik och vilket pynt som är årets fulaste.

Nu är det ju så att smaken är som baken. Det här är ju mina åsikter. Självfallet har man all rätt att tycka annorlunda och springa till närmaste Åhléns och shoppa loss. Ja, det är faktiskt sant! Man får tycka som man vill.

Jag dömer nämligen inte folk bara för att de råkar ha dålig smak.

Anyway, mot kitsch-skogen!

IMAG1113

Vi börjar med dessa festliga kott-dekorationer. Har man ändå släpat in ett träd i hemmet kan man passa på att inspireras lite bokstavligt, eller hur?

Det som roar mig mest med detta pynt är att jag direkt hör min mamma Pudeln leverera min barndoms standardreplik: ”det där kan man göra själv”. Och vet ni, för en gångs skull håller jag med. Vill man ha kottar i granen och har närhet till skog är mitt tips att gå ut och jaga dem själv. Göra något roligt av det istället för att betala 40 spänn för pyssel som kids gör i förskolan. Tycker jag, då.

IMAG1117

Om man har en något mindre friluftsartad livsstil och vill göra detta klart, så har Åhléns nu fixat så att man kan hänga handväskor i granen. Är dock lite besviken på att väskan bara kom i en modell, hur har de då tänkt att jag ska kunna matcha den till dagens outfit? Julgranen kommer trots allt stå ett tag efter själva julfirandet och personligen jag hade tänkt mig något mer i en clutch-variant till nyårsfirandet. Nej Åhléns, här får ni bättra er till nästa år!

Shoes. Shoes.

Däremot tycks skoproblematiken vara löst. Antingen kan man köra hårt med balklänning och skor à la Askungen eller så kan man vara lite mer ung och rebellisk i converse. Skönt att inte behöva tänka mer på det i all fall.

IMAG1130

Bedårande djur med stora ögon är ju en annan kitsch-favorit. Det som faktiskt förvånar mig mest med den här kreationen är att den inte direkt skapades i form av en bordslampa – kanin- och rådjurslampor är ju en hit har jag förstått. Men det kanske kommer till våren?

IMAG1133

Det sista pyntet jag tänkte nämna här är faktiskt det som skrämmer mig allra mest. Jag tror att tanken är att den ska se gullig ut, men det enda jag kan tänka på är den obehagliga scenen i Dumbo när filmens namne blir full och börjar se rosa elefanter. Jag kan inte titta in i de där små, svarta ögonen utan att känna att den här elefanten vill mig något ont. Ser ni det inte?

IMAG1132

Ho. Ho. Ho.

Tack Åhléns! Ser fram emot att recensera en ny, fräsig julpyntskollektion om ett år!

 

4 kommentarer

Filed under Ytligheter

4 responses to “SM i smaklöshet

  1. Thommy LA Gunnarsson

    Tur jag INTE skall till Åhlens och TUR att jag inte har julgran. Tack för varningarna !

  2. En får tycka som en vill, så länge en tycker rätt. Dvs. tycker som jag. 😉

Kommentera

