Grantomten

Jag var kanske lite hård mot Åhléns och deras julgransprydnader häromdan. Men jag kände att jag kunde vara kritisk, eftersom jag vet att det finns betydligt värre julprydnader där ute.

Mer exakt råkar min familj äga vad som skulle kunna vara den absolut gräsligaste julprydnaden – någonsin. Så utan vidare fördröjning tänkte jag introducera den mest obegripligt fula julprydnad jag någonsin sett. Mina damer och herrar, jag ger er här och nu: Grantomten.

Grantomten

Grantomten är något av ett mysterium. Det är helt enkelt en gran med ett tomtehuvud på. Det är alltså inte en tomte som är utklädd till en gran eller dylik, utan det är en tomtegran. Med barr som klädnad och en stamm som fötter.

Grantomtens existens är fylld av frågor. Varför är det en gran? Hur kom någon på idén? Varför fanns den i farmors ägor?

Någon har ju trots allt kommit på tanken att rita en gran med ett tomtehuvud på. Och sen har denna någon visat sin design för en person som valt att producera den, som i sin tur visat produkten för en inköpare, som beslutat sig för att den ska säljas i butik. Och värst av allt, sen har någon faktiskt köpt ett exemplar. 

Vi kan tyvärr inte fråga personerna i processen hur detta kan ha hänt. Vi kommer kanske aldrig få reda på hur det egentligen ligger till.

Det enda som går att säga säkert, är att Grantomten kommer att finnas med många jular framöver i min familj. Det vill säga om den inte vid något tillfälle skulle ”hanteras ovarsamt” eller möjligtvis ”råka ut för en olycka”.

9 kommentarer

Filed under Ord

9 responses to “Grantomten

  1. Thommy LA Gunnarsson

    Sorry, ja den var ful.

  2. Jag tror att min kära mor innehar ett antal såna tomtar, plus ett stort gäng till. Tror det har med generationer att göra..

  3. För att avdramatisera denna hemska skapelse så tycker jag vi vänder på det; en tomtegran, en gran med tomtekläder och en massa barr och grenar som sticker fram över den lurviga kragen på den illasittande rocken. Ja, blev inte grantomten hemskt vacker med ens så säg?!

  4. Haha, okej… den där var jävligt ful faktiskt.

  5. Pingback: Till alla språkpoliser | Den stora ovissheten

Kommentera

