Juldvalan

Jag har de närmsta två dagarna försökt att ta mig ur den så kallade juldvalan. Som student utan extrajobb har jag faktiskt ett sånt där hederligt jullov som heltidsarbetande, rediga människor tenderar att spy galla över. Denna ledighet har traditionsenligt spenderats på exakt samma sätt som alla andra dagar när jag är ledig, d.v.s. med ett omotiverat slappande. Välsittande kläder och tvättat hår är numera ett minne blott.

IMAG1389

IMAG1393Ett urval av julhelgens goda strumpskörd som bidragit till klädförslappningen

De få gånger jag faktiskt tagit mig ut ut huset så har anledningen varit att införskaffa fler mjuka, socialt icke-acceptabla plagg. I dag lyckades jag till slut hitta en neutral onesie (läs: icke-zebramönstrad) att ersätta den minimala version jag fick i julklapp. Väl i kassan började ett älskvärt, heteronormativt par kommentera mitt inköp. Det var ”ååh, har ni sådana där” hit och ”jag skulle gärna vilja ha en men det skulle väl inte han här gilla” och kärleksfulla blinkningar om vart annat.

Jag hade tänkt att vända mig om och ge någon typ av verbal respons, men jag fegade naturligtvis ur.  För att jag inte ska framstå som en mes kan ni istället avsluta konversationen med någon av följande språkliga comebacker:

1) Lisa*, om din partner inte klarar av att se dig gå runt i vuxensparkdräkt kanske er relation inte är så pass god som du uppenbarligen tror? Respekt är grunden till en lyckad kärleksrelation!

2) Livet är för kort för obekväma kläder. YOLO**.

*Låt oss anta att det är vad kvinnan i fråga hette.

**Adderat för extra street cred.

3 kommentarer

Filed under Individen

3 responses to “Juldvalan

  1. Min sambo har den mest horribla tröjan. Den är vit, klockformad, för kort, slappärmad och ser FÖRJÄVLIG ut och han ÄLSKAR den. Och det var jag som råkade köpa skiten innan jag insåg vad en helt vanlig tvätt skulle göra. Fyfan för mig. Men för att jag vill att han ska vara glad gnölar jag bara när han försöker gå ut bland folk i den (seriöst. tillochmed jag har gränser) och kontrar med leopardmönster (hee hee). Ett förhållande behöver gemensam respekt och kreativa förhandlingar, brukar jag säga.

  2. Och, vem i helsike har obekväma kläder på sig när man har LEDIGT? Hello mjukisar och fultrosor som har såna där kanter som syns igenom byxorna, bara för att man KAN!

Kommentera

