Morgonvånda

Jag har jättemånga gulliga klasskamrater, men i ärlighetens namn gör de mig galna ibland. Ta bara dagens dag som exempel, då vi satt ett gäng och våndades över morgondagens ovanligt tidiga start. Flera gjorde en orimligt stor grej av att de behövde gå upp ”redan kl 7”, varpå jag  utbytte menande blickar med min vän som är ensamstående småbarnsförälder. Man får ju lite känsla av att närheten till skolan och det i övrigt generösa tidschema vi har på programmet har gjort folk aningen verklighetsfrånvända. Antingen är det så, eller så är det jag som drar in väldigt många vuxenpoäng genom att i regel  kliva upp samtidigt som vanliga, dagsarbetande människor.

Nu kan jag inte låta bli att ana en viss självgodhet i mitt resonemang om min egen mognad. Påstår jag på något sätt att jag skulle vara mer vuxen än mina kamrater? Ack, om det ändå vore så. Här är några av mina mest allvarliga brister som ger mig betydliga minus i vuxenpoängligan:

  • Gillar varken kaffe eller mörk choklad: – 17 vp
  • Uppdaterar inte regelbundet mina facebookvänner
    om fredagsmys: – 24,5 vp
  • Tenderar att rita en del på mig själv: – 8 vp
IMAG0628

Elefanter är ett återkommande motiv

4 kommentarer

Filed under Studentlivet

4 responses to “Morgonvånda

  1. Vad är verklighet? Din verklighet, den ensamstående mammans verklighet, dina klasskamraters verklighet? Att den stora massan (dit är dessvärre jag inräknad, brrr!!!) ofta går upp tidigt på morgonen för att gå till jobbet osv. är en verklighet, men inte den enda eller den rätta. Om jag fick bestämma så skulle alla få sova hur länge de ville 🙂 Nej, jag vill inte rätta mig in i ledet. Jag vill själv bestämma när jag ska arbeta, när jag ska vara ledig mm. Och jag tänker inte ge mig förrän det är så 😀

    Lycka till med vuxenpoängen! 😉

    • Det låter som en bra sak att sträva efter, bestämmandet över sitt eget liv! Sen är det självfallet sant att det finns olika verkligheter. Ibland blir jag bara så ställd av att jag och mina klasskompisar kan resonera så olika när vi ändå har så pass mycket gemensamt. Man glömmer lätt bort att inte alla tänker likadant.

  2. Tja, allt är relativt. När jag kliver, jag menar, klev, upp klockan fem under dagveckorna så tyckte jag det var tidigt. När jag klev upp nio under kvällsveckorna tyckte jag det var tidigt. Och imorgon kommer jag tycka halv tio är extremt tidigt för att syssla med en karl som ska syssla med nån jävla fläkt på taket.

    Men sen är jag ju en sån som lägger mig fyra på morgonen också, om utrymme finns. Undrar vad framtida arbetsgivare tycker om ansökningar som kommer in 03.56, egentligen.

    • Hm, det kanske går att tidsinställa mail med ansökningar? Det är sant att all tid är relativ, men jag tycker nog ändå att det är lite att ta i att det är tidigt att gå upp klockan 7 för att man ska till skolan. Men det kan ju ha en del att göra med att jag ska upp klockan halv sex i morgon och att en uppstigning vid sju-tiden skulle varit en sovmorgon för mig.

Kommentera

