Kinesisk frukost

IMAG0792

I min familj förekommer något som vi refererar till som kinesisk frukost. Begreppet betyder, översatt till så när som förståelig svenska, ”att äta föregående kvälls fika istället för fil och flingor”. Det kan tyckas etymologiskt förvirrande – för inte äter väl kineser kladdkaka till morgonmål?

Tja, rent statiskt är det möjligt att ett par av 1,3 miljarder kineser äter fika till frukost, men begreppet kinesisk frukost har faktiskt inte tagit dessa i beräknande. Det härstammar helt enkelt ifrån när ett par nära vänner besökte Kina för ett par år sen och den yngsta dottern passade på att klämma i sig muffins och bullar efter uppstigning.

Vips fanns det ett uttryck för mammas och min morgontradition! Jag kan faktiskt rekommendera en ordentlig kinesisk frukost till alla mina vänner. Det ska innehålla mycket vitaminer och mineraler har jag hört. Den enda bieffekten kinesisk frukost kan ha är att man blir sugen på en kinesisk lunch. Och kanske ett kinesiskt mellanmål och en kinesisk middag på det.

 

5 kommentarer

Filed under Ord

5 responses to “Kinesisk frukost

  1. Om det finns kladdkaka i det här hemmet så GÅR DET ÅT ungefär inom en halvtimme efter jag har klivit upp. Den enda typen förutom lyxiga hotellfrukostar som jag gillar och ägnar mig åt. Släng på en Powerking på det (om jag vaknar efter 10, annars känns det liksom.. magen har inte hunnit med) så är dagen nästan gjord! Den perfekta frukosten: En bit kladdkaka. Det är så.

    • Jag tycker att kladdkaka är den ultimata frukosten eftersom den oftast blir godare efter att den stått till sig typ ett dygn. Meeeeen längre än så brukar den inte hålla sig 😉

  2. Och här kommer jag osökt att tänka på sega ostkrokar dagen efter en bättre fest. Men det kanske inte är riktigt det du menar?

  3. Pingback: Standardsöndag | Den stora ovissheten

Kommentera

