Hårrendous

Det börjar bli dags att klippa sig igen. Läste vid något tillfälle i Metro att frisörer rekommenderar att man ska klippa sig ca vart sjätte vecka. Tillåt mig skratta hånfullt. Jag och mitt trolltygshår skulle aldrig orka med något sådant. Jag arbetar istället efter principen att jag brukar vänta fram tills den dag då jag den första tanken som dyker upp i huvudet är ”oj, vad slitet mitt hår är”.

Därefter brukar jag vänta ytterligare tre månader och sen möjligtvis boka en tid.

Min ovilja att klippa mig kanske beror på en typ av inneboende frisörskräck som jag närt i flera år. Jag var ju faktiskt med om en traumatisk hårupplevelse i nian! Jag hade en vision av att mitt hemmafärgade brunsvarta hår skulle se bra ut i en lite spretig ”edgy” frissa, något lite coolt som skulle passa till den överanvända kajalen. Frisören nickade och gav mig slutligen en frisyr som var en mjuk och romantisk duktigflicka-page à Rory Gilmore. Jag nickade tacksamt, betalade och så gick jag hem och lipade.

349399_1262139320654_fullResultatet.

Och det var på det viset det kom sig att jag hade mitt hår uppsatt i över ett år. För att även om jag är lat och påstår mig inte bry mig om ytligheter så är jag extremt utseendefixerad. Verkligen en win-win situation.

4 kommentarer

Filed under Ytligheter

4 responses to “Hårrendous

  1. Åh, hur många terrorfrisörer har man inte varit till. Min enda fina frisör flyttade ju från stan och sen dess vindade jag runt bland en massa olika, för fanimig ingen gjorde rätt! Så ett tag gick det fyra år mellan klippningarna, nu går det kanske två. Främst för att jag får frisyr-ryck. Annars hade det fortfarande gått fyra. Finns få tillfällen som man känner sig så dålig som när man sitter hos frisören, pank, och dom klagar på att man inte klipper sig tillräckligt ofta/bleker/färgar håret hemma. Nää, men jag är sugen på att lägga ut 1500 av mitt studiestöd varje månad på en FRISÖR!

    Dom går nog hellre till mat, va. Och sprit. Men särskilt mat.

    Dessutom, hur kort hår skulle man inte få om man klippte sig var sjätte vecka? Man säger ju att håret växer 1 cm i månaden, och frisörerna tar ju aldrig under två 2 även om man hotar dom med vapen och skriker fula ord. Skulle man ju stå där med en page efter ett år.

    • Hm, det är kanske därför det har blivit så vanligt med extensions? Folk går helt enkelt till frisören så pass ofta att tillslut finns det inget hår kvar att ta av och då slänger man i lite nytt extrahår istället. Och vem tjänar på det? Jo, frisörerna!

      Tror att vi är en grymt bra konspirationsteori på spåret! 😀

  2. Vi är inte så dumma som vi ser ut! Eller vänta nu.. Fel tagning på ett blondinskämt?

Kommentera

