Att inte vilja ligga

Kvinnors sexualitet har onekligen haft en tråkig historia. Det där att kvinnor kan tänkas vilja ha sex är faktiskt ett ganska nytt påfund och även om det i dag finns en större acceptans för kvinnors sexlust så finns det fortfarande stora problem med exempelvis slutshaming – d.v.s. att hänga ut tjejer som experimenterar med sin sexualitet som slampor.

I försök att vända trenden är det allt fler kvinnor som träder fram och försvarar rätten till att få gilla att ligga. Och det är fantastiskt! Vad som jag däremot av personliga skäl har svårt för är när hyllningen av kvinnlig sexlust blir till kritik mot andra kvinnor som inte ”släpper till”. Ett exempel är det resonemang som användaren Bellwether för på bilden nedanför.
Imgur-sexSkärmdump från imgur.com, mer specifikt från den här sidan. Jag har valt att ta bort de svaren som jag tyckte var irrelevanta, eftersom dessa mest beskrev vad användarna gillade att göra i sängen.

Jag tror att Bellwether menar något positivt med sin kommentar, nämligen att det finns fördelar med sex och att alla borde ha möjlighet att ta del av dessa. Men det är just att ordet ”refuse” används, alltså kvinnor som vägrar att ha sex. Plötsligt är det inte längre en fråga om att det är bra att våga att ta för sig, utan istället är det dåligt med kvinnor som inte är ”tillräckligt” sexuella. Utgångspunkten är att att om man inte vill ha sex så är det för att man väljer att inte ha det, ett val som kritiseras. Det kan omöjligen vara för att man inte vill.

Jag blir själv väldigt stressad av den här typen av uttalanden, för de får mig att ifrågasätta hur pass frekvent jag egentligen har sex. Hur ofta jag vill. Sanningen är att jag säger nej oftare än att jag säger ja. Därmed känner att jag borde vilja ligga mer än vad jag gör. Det i sig ger mig enorma skuldkänslor, för att jag borde vilja så att jag med rätta kan ta del av  fördelarna som Bellwether syftar på. Så att jag inte blir en av de där kvinnorna som vägrar och underförstått gör detta utan att veta sitt eget bästa.

Skuldkänslorna leder till att jag ibland försöker ha sex fastän jag egentligen inte vill. Jag försöker tvinga fram det i ren desperation, för att jag upplever att jag måste. Resultatet blir aldrig bra. Lyckligtvis har jag en partner som ser det som en självklarhet att man kan ångra sig och säga nej. Men det gör tyvärr inte att känslan av att inte vara tillräckligt sexuell, eller att göra fel, försvinner helt.

Jag tycker egentligen att den enda grundförutsättning för att ha sex är att båda parterna vill. Hur pass ofta eller mycket borde vara irrelevant i den här diskussionen. Därför kan jag inte annat än hålla med det som användaren bullsear skriver i kommentaren längst ner, nämligen att det ena inte utesluter det andra. Bara för att man vill uppmuntra kvinnor att ta för sig sexuellt betyder inte det att det är okej att nedvärdera andra som inte vill, eller kanske kan, ha sex i lika stor utsträckning.

Lämna en kommentar

Filed under Ord

Kommentera

