En liten måndagsreflektion

Det är måndag och det betyder att det är dags att djupdyka ner i mängder av antika dialoger, undertecknade sedan länge döda, manliga tänkare. Att läsa texter från långt innan vår tid kräver att man verkligen sätter sig in i tidsandan, men hur mycket jag än försöker kan jag inte ibland låta bli att reagera på att det alltid bara pratas om pojkar, söner och män. Cirka 2000 år senare och på mitt universitet är det faktiskt tjejerna som är i majoritet bland retorikstudenterna.

Jag ser liksom framför mig hur retorikens urfader, Aristoteles, återuppstår och kommer inspatserande på ett av våra seminarier och på en gammal grekisk dialekt beordrar alla kvinnor att lämna rummet när han ska föreläsa. Men för att inte missa denna fullständigt påhittade återuppståndelse tar vi råd från Life of Brian och klär på oss lösskägg för att kunna smita in och delta i steningen … jag menar föreläsningen.

life-of-brian1_poster

En film som definitivt ska ses.

Ja, det är faktiskt sådana tankar som fyller mitt huvud ibland på måndagsmornar. Nu vet ni.

4 kommentarer

Filed under Studentlivet

4 responses to “En liten måndagsreflektion

  1. Ibland undrar man ju hur det blev såhär. Vart kom kvinnoföraktet ifrån, för flera tusen år sen? Stympningar, frihetsberövanden, förtryck. År efter år. Det är då man funderar på om det någonsin kommer bli bättre – egentligen.

    • Ja och det är inte varje dag man känner att det går fram heller, varken här eller i länder där jämställdhet knappt är ett ord. Men man får väl fortsätta kämpa och göra det bästa man kan. En dag är det förhoppningsvis en självklarhet att alla, oavsett nationalitet eller kön, anses vara lika mycket värda.

  2. Life of Brian är helt underbart bra, hihi.
    sv: Nämen åh, vad söt du är. Tusen tack vännen!
    Tisdagskramar. ♥

Kommentera

