Minimikrav

Jag har, efter närmare en termin av pendlande, börjat känna att det kanske vore en bra idé att ta mitt pick och pack och flytta till studentstaden. Det börjar nämligen kännas en smula angeläget, inte bara för behovet av självständighet, utan även för att jag blir något aggressiv av att i princip dna-testas varje dag av biljettkontrollanterna på pendeltåget.

Kontenta: jag har gett mig in på andrahandsmarknaden för bostäder. Tjoho! Det betyder att jag har börjat läsa en massa hyresannonser. Även om jag försöker att inte vara alltför kräsen så kan jag inte låta bli att reagera på vad vissa hyresvärdar erbjuder/kräver. Exempelvis känner jag mig för tillfället inte särskilt lockad av att betala närmare fyra tusen i månaden för att vara inneboende på > 10 kvadrat. Kanske tar det emot eftersom ett korridorsrum i regel är dubbelt så stort och dessutom nästan hälften så billigt.

woolf460Virginia Woolf: en kvinna som visste värdet av att ha ett eget rum
– gärna på mer än 10 kvadratmeter.

Men jag ger inte upp! Dels för att jag verkligen precis har börjat, men också för att jag faktiskt är ganska road av att läsa annonser. Den absolut bästa annonsinformationen som jag har läst i dag kom från en kvinna som sökte en fokuserad och skötsam student som inte skulle göra mycket väsen av sig. Vad hon erbjöd?

”Du har rum med dörr.”

Jomen tack, en dörr att stänga om sig är nog faktiskt mitt absoluta minimikrav.

9 kommentarer

Filed under Individen

9 responses to “Minimikrav

  1. Jag drar slutsatsen att det är Stockholm det handlar om? Jag är så glad (på ett vis) att jag aldrig försökt flytta dit, för vilket meck. TIllochmed Uppsala är en jävla mardröm. Men så är det nästan sju års väntetid på typ alla lägenheter i Skövde också, vilket skämt.

    Det här med bostäder alltså..

  2. Haha, fuck life. Har också ägnat mig åt detta de senaste månaderna och blev nästan upprymd av Metros reportage om andrahandsmarknaden och att hyra riktigt schyssta lägenheter i utbyte mot sexuella tjänster. Det tar sig, liksom…

  3. Hahaha, bostadsbristen som råder idag är nästan ett skämt! Jag hade tr att få en tvåa dryga milen söder om Umeå med ett års kötid, men närmre stan är det MINST fyra år som gäller. Håller med om att andrahandsmarknaden är brutal den också. Rena ockret på det mesta.

  4. Gud ja, jag måste också försöka hitta en bostad och det är rena djungeln även i Malmö. Utan jobb är det fan värdelöst att söka, ingen vill ju ha en. Och man fattar ju varför. Funderar på att börja plugga igen bara för att kunna flytta. Bor med mitt ex eftersom jag inte kan flytta någon annan stans, och även om det funkar rätt bra med tanke på omständigheterna är det ändå awkward. Och ingen av oss kan gå vidare.
    Här i Malmö byggs det shoppingcenter och badhus hit och dit, men lägenheter tänker de inte på fast det är bostadsbrist här också. Byggs det är det lyxlägenheter som ingen vanlig dödlig har råd med, fastän det har byggts många såna områden redan de senaste åren som antagligen står rätt tomma eftersom inte många har råd att bo där. DET är bra planering. Not.

Kommentera

