Det akademifka fpråket

Ibland får jag en känsla av att mina lärare gillar att jävlas med oss elever och ge oss svårbegripliga och inte helt relevanta texter bara för att de kan. Jag har annars väldigt svårt att motivera varför vi annars skulle, som i början av terminen, läsa en text som 1) inte hade något med vår kurs att göra och 2) dessutom var på danska. Eller norska. Potejto, potato.

WTF”Sjukt jobbigt att läsa”, sa kapten Picard och suckade djupt.

En del av denna veckas läsning tar dock priset. Den är visserligen relevant och skriven på engelska, men ungefär nittio procent av alla ‘s’ har ersatts av ‘f’ – till synes utan något logiskt sammanhang. Huruvida skribenten inte kunde använda s i längre och mer komplicerade ord eller var drabbad av en typ av selektiv, textbaserad läspning går icke att förtälja. En sak är dock säker: det gör det inte lättare att ta till sig textens innehåll.

Fast det är ganska kul att läsa högt för sig själv.

 

8 kommentarer

Filed under Studentlivet

8 responses to “Det akademifka fpråket

  1. Är det en bok eller en utskrift? Släng materialet på läraren och be hen att ge er riktiga källor istället!

  2. Men…. MEN?! Gammelsvenskan kan slänga sig i väggen, helt klart.

  3. Har man för lite att göra när man sitter en fredagseftermiddag och ba ”Det var ju JÄTTELÄNGE sen Ovissheten skrev något!!” så går man in här och ba, nej, det var fyra dagar sen.

    Hmm.

    • Fast i bloggvärlden är det faktiskt jättelänge! Om jag var lite mer känd så hade jag nog slängt in en snyggbild på mig själv eller haft frågestund (längtar efter den dagen faktiskt) för att uppdatera någonting. Nu sitter jag mest och petar mig i naveln och inväntar ”den stora inspirationen”.

Kommentera

