Studieteknik i fem steg

Förnekelse
Jag är fullärd och behöver därför inte studera mer till tentan. Jag är den antika analysens GUD.

Ilska
Varför ska jag ens lära mig det här? Det är fullkomligt oväsentligt och onödigt!

Köpslående
Om jag skummar delar av boken måste det väl ändå räknas som att ta in kunskap?

Depression
Vad spelar det för roll? Oavsett mina resultat kommer ingen framtida arbetsgivare vilja ha mig.

Accepterande
Jag vet att jag har en kunskapsbas, men att jag behöver studera mer. Och det ska jag … i morgon.

 

6 kommentarer

Filed under Studentlivet

6 responses to “Studieteknik i fem steg

  1. Japp, precis sådär är det! Och det är en konst att komma till steg 5 i lagom tid för att allt ska bli klart i exakt sista minuten!

  2. När jag universitetsstuderade och ville dö kom jag fram till att min arbetscykel är ungefär: förnekelse – aggression – acceptans – apati – panik

  3. Pff… och här gick luften ur en. Fan vad jag INTE ser fram emot tentandet igen. UÄÄÄRK!

    Och ”apati”, som Alicia skriver ovan, det känner man ju också igen från förr.

Kommentera

