Jesus x 5

Oh lord, jag har fått Jesus på hjärnan. Men det sekulariserade Sverige har ingenting att frukta, för det är inte på något vis i religiös bemärkelse. Snarare är det så att frälsaren bara har haft en vecka när han har varit väldigt aktuell för min del. Låt oss gå igenom hur detta kommer sig:

  • Jag tror att det började med att jag i helgen såg Jesus Christ Superstar på Göta Lejon i Stockholmo. Det var en angenäm upplevelse, även om vissa låttolkningar var lite för snabba samt att jag inte kände någon som helst sympati för Ola Salos Jesus. Men det ska sägas att jag är extremt petig här, för Jesus Christ är min absoluta favoritmusikal alla kategorier. Judas var som alltid bäst och jag reagerade inte nämnvärt på de svenska översättningarna.

  • Under tentapluggandet har jag och mina klasskompisar diskuterat det nya med att man ska säga före vår tid istället för före Kristus, fastän utgångspunkten är exakt densamma. Då var det någon som föreslog att det vore kul om alla skapade sin egna tideräkningar och alltså basera alla årtal på när man själv föddes.

    Exempel
    Hypotetisk person: Såg du premiären av Jesus Christ Superstar 1970?
    Jag: Ursäkta mig, men jag är ganska säker på att det var år 21 före min tid? Jesus, alltså.

    (Nej då, det lär inte alls bli onödigt komplicerat).

  • Under en av de nämnda pluggsessionerna blev jag varse om att min klasskompis har post-its med JESUSMOTIV. De kallas för Jeez-Its och får mina vanliga, icke-religiösa lappar att blekna i jämförelse. Ser ut så här:
  • 0612_2-01
  • Som om post its inte vore nog så har jag ett oförklarligt sug efter att göra ett påskpynt i form av en kitschig Jesusbild. Gärna med så mycket glitter, paljetter och fejksädelstenar som möjligt.

  • Sist men inte minst så är det ju faktiskt påsk i helgen! Oavsett hur det går med kitschpyntandet så kommer jag fira denna religiösa tradition på samma sätt som min familj alltid firat påsk. Hur då? Jo, genom att lyssna på Jesus Christ Superstar från 1970 med Ian Gillan som Jesus, Murray Head som Judas och Yvonne Elliman som Maria Magdalena. DET är grejer det!

3 kommentarer

Filed under Ord

3 responses to “Jesus x 5

  1. Det där med att man måste skriva ”före vår tideräkning” (och främst säga, WTF?) är ju bara irriterande floskler! Frågar man när den tideräkningen börjar så är det ju då man uppskattade att Jesus föddes, så det ÄR ju ”f.K.” som är mycket lättare att skriva, säga och läsa. Suck. f.v.t.??

    • Haha, jag har faktiskt vant mig nu och tycker att det fungerar helt ok. Lyckligtvis är det där en sån grej som man faktiskt kan avgöra själv hur man vill göra.

      Jag föredrar dock min egen tideräkning. Kan vara för att jag är en smula ego 😉

  2. Haha, och, Jeez-its? LOL. Habegär på dom.

Kommentera

