Ljuva sommartider

Den plötsliga värmen gör att det faktiskt nästan känns som att det kommer bli sommar i år också. Det såg ju rätt illa ut där ett tag i februari när det verkade som att vi kunde förvänta oss en vinter à la Westeros, men lyckligtvis slutade det här lyckligt ändå.

Det är kallt, John SnowJag från november-april. Stillbild från GoT.

Det finns bara ett litet, litet problem när det kommer till sommaren och det är det där med anställning. Arbetsmarknaden kan ju onekligen vara festlig och erbjudandena om jobb har inte direkt flödat in. Efter ett par avslag satte jag mig ner och funderade över hur jag skulle kunna vända min lycka och kom fram till att jag nu kan göra något av följande:

  1. Läsa in ett treårigt sjuksköterskeprogram på en och en halv månad.
  2. Söka säljjobb som är 100 % provisionsbaserade.
  3. Börja spatsera upp och ner för Malmskillnadsgatan.

Men som självhjälpsboksförfattare och blondinbellor brukar skandera: ALLT GÅR JU OM MAN BARA ANSTRÄNGER SIG LITE! När det gäller framgång finns inga andra faktorer än din viljestyrka!!

Nej, men skämt åsido, förhoppningsvis ordnar det sig tillslut. Oavsett hur det går behöver ingen oroa sig för mig. En liten fågel har nämligen viskat i mitt öra att jag kommer att få hela 73 kronor i skatteåterbäring, så ekonomiskt har jag redan mitt på det torra.

8 kommentarer

Filed under Individen

8 responses to “Ljuva sommartider

  1. Åh, tell me about it. Det finns tamigfan bara IT, ekonom- eller sjukskötersketjänster ute. Och försäljare då men det är fan inget alternativ. Jag ska nog posta det där bittra arbetslöshetsinlägget jag har skrivit bara för att demonstrera hur hoppfull framtiden känns. Jag läste sommarkurser bara för att inte behöva sälja mig själv på gatorna när fabriken jag jobbat på bara la ner. Bara sådär! Fanimig! Grr. Jobb utan kontakter.

    • Något som jag tycker särskilt illa om är att det finns väldigt få arbetsgivare som vill ge någon som inte har exakt rätt erfarenhet en chans. Hur ska man rimligen kunna få erfarenhet då? Jag vill i princip bara ställa mig upp och skrika: jag lovar, jag klarar av det här och jag kan göra det bra!

      Och ja, jag tycker definitivt att du ska lägga upp det där inlägget. Vore jätteintressant att läsa 🙂

  2. Du glömde bort att du måste byta kön också. Arbetsmarknaden får ett helt annat skimmer om du har nåt som dinglar mellan benen. 🙂

  3. Och så har vi ju klassikern att man måste ha erfarenhet för att få jobba och få erfarenhet. Jävla ICA är ju ett typexempel – för att få jobba på ICA måste man redan ha erfarenhet av att jobba på ICA. WTF? Hur i helvete börjar den cirkeln egentligen?!
    Jag är ungeför lika hoppfull för sommaren som du, man söker och söker men inte ens avslag händer. Har jag ”tur” får jag en praktikplats vilket innebär att jag åtminstone har något att göra och får en referens, men jag är lika fattig för det och går fortfarande back varje månad eftersom min a-kasseersättning är ett skämt.
    När inte ens de som annonserar efter personliga assistenter svarar på ens ansökan fast man har erfarenhet, då är det fan illa. Inte för jag vill jobba med det, för det vill jag verkligen inte, men cash cash cash är vad jag behöver.

  4. Ironiskt att lyckas slippa betala lägenhetshyran i sexuella tjänster men sen bli tvungen att sälja sådana för att dra in de cash en behöver till nämnda utgift. Mellanhänder. Känns inte helt bra.

    Men jag jobbar typ ett kvarter bort, så vi kan hänga på lunchen!

    • Man kommer helt enkelt inte undan, på något sätt slutar allt med sexuella tjänster.

      Låter ju tipptopp, kanske kan man smyga till sig lite popcorn?

Kommentera

