Livsångest

Stephen-Fry-AdolescenceKälla.

I går talade en nära vän om för mig att hon hade ångest över att hon inte hade gjort tillräckligt med sitt liv. Att hon vid 22-års ålder kände att hon redan hade missat en massa chanser till fantastiska och livsförändrande erfarenheter och att hon därmed inte levde till fullo. Jag gjorde ett försök till att svara som Stephen Fry gör i bilden här ovan: att det är väldigt vanligt att känna att ens liv inte är tillräckligt spännande och att man aldrig kommer kunna komma ikapp de som ”gjort allt rätt”. Jag vet i alla fall att det är exakt så jag känner.

Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt att jag skulle vara så mycket mer nöjd med livet om jag bara kunde ändra på vissa saker. Det är en känsla av att jag skulle kunna vara betydligt mer tillfreds om jag bara hade haft fler och mer värdefulla relationer, bättre framtidsutsikter eller roligare fredagkvällar. Samtidigt så vet jag att jag vad jag än skulle ändra på så finns det inga garantier på att det faktiskt skulle göra mig lyckligare. Att det i sig inte skulle hindra mig ifrån att jämföra mig med någon annans tillsynes mer fullständiga liv.

Som jag ser det kan man göra två saker i den här situationen. Dels kan man tänka efter om det faktiskt är några konkreta saker som man vill ändra på i livet och göra något av det. Kanske finns det faktiskt något nytt som man vill testa och vissa saker kan mycket väl kännas roliga om man tar fler initiativ. Men framförallt tror jag att man måste inse att det inte finns något universellt som avgör hur pass lyckat ett liv är. Och jag tror inte att man kan känna sig tillfreds med sina egna val förrän man respekterar dem på samma sätt som man idealiserar andras.

 

 

 

4 kommentarer

Filed under Ord

4 responses to “Livsångest

  1. Preach!
    Så länge man har hälsan med sig och då och då lyckas ”hitta på något” mellan varven, så är jag rätt nöjd med livet. Men visst, jämför man sitt svenneliv med de som bor 1 år i australien osv så blir allt ganska beige.

    • Precis. Jag tror att de flesta (jag själv inkluderad) ofta inte inser att man faktiskt är ganska nöjd när man jämför sig med någon som har (ytligt sett) mer spännande saker för sig.

Kommentera

