Berättelser på hög

Min bror tog studenten i förra veckan. Så här i efterhand när festyran har lagt sig och vardagen har återgått till det normala finns det egentligen bara ett spår av förändring i huset: högen av presenter ovanpå pianot. Jösses vad han fick grejer. Alla dessa nya saker fick mig att påminnas om min egen student och framförallt den fina samling böcker som jag fick då.

IMG_6748Jag hade nämligen en väldigt specifik önskan när det kom till studentpresent: jag ville ha böcker med betydelse. När jag blev tillfrågad om vad önskade mig blev svaret att jag ville ha berättelser som hade betytt något för den personen, d.v.s. en bok som hade påverkat. Dessutom fick det gärna vara det exakta exemplaret (så att både pengar kunde sparas och hållbarhetsperspektivet betraktas), om det råkade finnas kvar och det fanns möjlighet att skiljas ifrån.

IMG_6744Resultatet blev en samling väldigt intressanta och ämnesmässigt spridda böcker. Jag fick allt ifrån nobellpristagare och lättläst lektyr, till skrivelser om psykologi och trädgårdskonst.

IMG_6763Det allra roligaste var att min presentönskan verkligen engagerade. Det var fantastiskt roligt att se hur nära och kära som tänkte till, såg till vad de redan hade och skrev fina dedikationer.

IMG_6756Jag blir fortfarande innerligt glad när jag tänker tillbaka på resultatet. Jag tror faktiskt inte att jag någonsin blivit gladare av fysiska ting än vad jag har blivit av dessa specifika böcker. Det kanske bästa är att ändå, ett par år senare, har så många berättelser kvar att välja emellan. Så oavsett vad som händer de kommande månaderna har jag i alla fall garanterat någonting att läsa.

10 kommentarer

Filed under Individen

10 responses to “Berättelser på hög

  1. Åh, vad underbart!
    Det ska jag komma ihåg tills jag fyller år!

  2. Åh, vilken bra presentidé! Av mig hade du fått Kafkas Förvandlingen, men jag får separationsångest av att bara låna ut böcker, så jag hade nog köpt ett annat exemplar och gett bort!

  3. Detta är ju magiskt ljuvligt! Jag hade givit dig Harry Potter, men det hade antagligen varit så självklart så det hade jag inte alls gjort. Skulle nog valt en av mina allra första starka bokpåverkningar, alltså the Secret Garden eller Lord of the Flies.

    • Älskar att jag får så många fina bokförslag! Stod faktiskt och tittade längtansfull på en superfin kopia av The Secret Garden på pocketshop härom månaden.

      HP är som alltid suverän. Tror att jag har närmare tre uppsättningar av serien! Den har verkligen påverkat mig på många sätt.

  4. Amen gud nu ligger man ju inte alls i lä som önskade sig pengar i studentpresent!
    Och du har en bakgrund nu!

    • Moaha, jag vinner stundentpresentstävlingen! Och ja, det blev en del piff häromdagen och då blev det en liten bakgrund också. Funderade en lång stund på vad det var som definierade mig som bloggare och kom inte på nåt, så det fick bli lite ovisshet i rymden igen.

  5. Men gud vilken bra idé! Så personligt det blir också, så mycket bättre än presenter bara för att någonting ska ges.
    Har också världens separationsångest för att låna ut böcker, så jag hade köpt ny (eller begagnad) kopia och gett bort. Men åh vad svårt att välja vad man hade gett! Men roligt 😀

Kommentera

