Har nästan fattat grejen

Det är få serier som är så omåttligt hypade som brittiska Doctor Who. Det är i alla fall den uppfattningen jag har fått när jag surfat runt på nätet. Den senaste tiden har jag stött på mängder av referenser till denna långkörare och nyfiken som jag är så kunde jag till slut inte längre stå emot. Jag var helt enkelt tvungen att börja titta, se what the fuss was about så att säga.

tumblr_md1sa9waDp1qjwxkgo1_500

Doctor Eccleston

Jag började helt enkelt med att ta mig en titt på ”säsong 1”, eller i alla fall den första säsongen under 2000-talets uppsättning. I ärlighetens namn var jag inte särskilt förtjust vad jag först fick se. Jag gillade Christopher Eccleston som den nionde doktorn Doktorn och Billie Piper som hans kompanjon, men till en början kändes det lite för fånigt. Ändå var det någonting som gjorde att jag hängde kvar och fortsatte till säsong 2 när David Tennant axlar doktorsrollen.

tumblr_static_tinyten

Doctor Tennant

Vilken skillnad! Inte bara är Tennant en supercharmig tionde Doktor, utan samtidigt så sker ett enormt lyft i hela serien. Specialeffekterna, manus, ja, allt fungerar lite bättre än i den första säsongen (enligt min mening). Jag skulle visserligen inte gå så långt som att kalla mig en whovian (hängivet Doctor Who-fan) men det är svårt att inte gilla Tennant när han i sitt första, riktiga avsnitt drar en parallell till storfavoriten Liftarens guide till galaxen. Kontenta: Doctor Who rekommenderas varmt till alla intresserade!

Det enda som egentligen oroar mig lite är om den här upptäckten skulle kunna bli en ingång till tyngre science fiction. Jag har ju en hel radda Star Trek, Månbas Alpha och Twilight Zone som det skulle ta en halv evighet att se igenom. Ah, denna seriestress!

2 kommentarer

Filed under Ord

2 responses to “Har nästan fattat grejen

  1. Hell, nämner dom LIftarens Guide så har dom halva inne hos mig iallafall! Men jag tror jag såg det första avsnittet av första säsongen också, och man ba, va? SUPER-B så jag orkade inte kolla. Sparar det tills jag är sjuk nångång och måste dra avsnitt för att orka leva. Och vad är upp med ecclestons ansiktsform på den bilden?

    • Som sagt, reagerade också på att just de första avsnitten med Eccleston är väldigt b. Samtidigt rekommenderar jag att man faktiskt ser just dessa avsnitt, för att det är mycket relationer som byggs upp då och en väldigt massa story som det sedan relateras tillbaka till. Så jag är i alla fall glad att jag har sett den säsongen.

      Mitt universella svar på den sista frågan: han är en alien. Vad mer behöver sägas 😉

Kommentera

