En grek eller två

Höstterminerna är för många synonymt med introduktionskurser. Så är det i alla fall för mig, som i början av månaden körde igång Litteraturvetenskap A med buller och bång. Som kan förväntas av ett humanistiskt ämne har detta intro gjort sitt avstamp i civilisationernas civilisation, nämligen det antika Grekland. Jag är fascinerad av den kultur, mytologi och kanske framförallt den litteratur som härstammar från denna tid och vill egentligen bara sörpla i mig ny kunskap, om jag bara för en kort stund får stanna vid två små, små, grekiska pet peeves som jag utvecklat:

1) Eftersom ingen i min klass kan antik grekiska (jag vet, utbildningen ställer för låga krav) arbetar vi med en rad olika översättningar av de mest relevanta verken. Detta innebär att stavningarna av de otaliga antal hjältars, gudars och vanliga dödligas namn varierar något enormt. Akilles? Achilles? Achillevs?! Den aspirerande perfektionisten i mig blir galen av att det inte finns ett rätt svar samt finner det även mycket irriterande att jag är inkonsekvent i mitt eget antecknande.

disney_hercules_pic33-560x332

2) Som det Disney-fan jag är tycker jag att det är väldigt roligt att kunna associera dåtidens stora hjältar till de färgglada figurer som jag lärde känna i favoritfilmen Herkules. Nog för att det egentligen finns ganska få likheter mellan barnfilmens roliga gudar och deras mytologiska motsvarigheter, för historieförvanskningen i just den här filmen är något jag inte bryr mig särskilt mycket om. Nej, det litteraturvetaren i mig stör sig på med Disneyversionen är att alla gudar har sina grekiska namn förutom huvudpersonen, som har det romerska. Det går säkert att argumentera för att namnet Herkules är mer lättillgängligt för filmpubliken än det korrekta Herakles, men lite smått irriterande är det i alla fall.

/Tant

8 kommentarer

Filed under Ord, Studentlivet

8 responses to “En grek eller två

  1. Gör en ny standard och uttala det ”Aschillefs” och invänta reaktionerna. Jag ger det en halv dag.

  2. Topp tre lärdomar idag! Och då har jag ändå utbildningspass.

  3. När vi läste om Antiken i Konstvetenskap A så var Herkules-filmen min go to-referens gällande det mesta. Även om det mesta är relativt felaktigt måste jag säga att jag var rätt så glad att jag i alla fall hade en aning om vem Hades var.
    Och jag håller med dig om att namngrejen med Herakles vs Herkules är störig, rentav beklaglig. Konsekvens, det är det enda jag önskar!

Kommentera

