En ytterst vetenskaplig undersökning

Som heltidsstuderande spenderar jag en hel tid framför min dator. Tanken är att jag främst ska använda maskinen till fokuserat inlärande, men i praktiken blir det mest slösurfande. Jag har därför under en period testat att ha bakgrundsbilder med olika subtila meddelanden för försöka påverka min studieinställning. Så här väl fungerade det:

trG4Rv1

Exempel 1: Det övertygande däggdjuret

Budskap: En vänlig påminnelse om att en kurs kräver fokus, engagemang och framförallt faktisk studietid.

Rekommenderat användningstillfälle: Vid kursstarter, så man slipper halka efter redan från början.

Resultat: Även om det är en fantastiskt fin bild så får den mig främst att brista ut i barnsången Tommy Tvättbjörn, något som inte är särskilt uppskattat i traditionella studiemiljöer. Betyget blir därför ett svagt G.

hitchhikers-guide-to-the-galaxy-dont-panicExempel 2: Douglas Adams visdom

Budskap: Allting brukar ordna sig till slut och i alla andra fall finns omtentor.

Rekommenderat användningstillfälle: Under den där kritiska perioden innan en stor inlämning/jätteviktig examination när lugnet inte riktigt lyckats infinna sig.

Resultat: Jag vet inte om det är de stora bokstäverna eller den uppmuntrande liftartummen som gör det, men den här bakgrundsbilden talar till mig. Det känns som att den skulle kunna klappa mig på ryggen, om ett gäng pixlar hade den förmågan. Betyget blir ett VG, printat på en handduk förstås. 

fuck-shit-700x437Exempel 3: Ta en öl istället

Budskap: Livet är för kort för att hetsa efter högskolepoäng.

Rekommenderat användningstillfälle: När den hopplösa situationen är ett faktum och det inte går att göra något mer för att rädda sin akademiska karriär.

Resultat: Onekligen väldigt effektivt psykologiskt, även om den är något moraliskt tveksam. Resultatet blir ändå ett G+, för påverkar gör den verkligen.

4 kommentarer

Filed under Studentlivet

4 responses to “En ytterst vetenskaplig undersökning

  1. Åh, den sista är min favvo. Problemet är väl bara att jag använde den ungefär 80% av tiden, sen satt jag i panik i två dagar innan redovisning. Men klarade mig gjorde jag. Kanske finns en förklaring att jag nu jobbar på industri och inte på en fancy designfirma i Stockholm..

  2. Nu har jag i hundra dagar minst (sen jag läste inlägget) försökt komma på hur Tommy Tvättbjörn-låten går. Men jag lyckas bara famla i mörker och komma på egna texter i stil med Björn Rosenström. Skamfyllt.

Kommentera

