No, it’s pronounced ”Fronkensteen”

Jag måste bara passa på att tacka alla hjärtligast för de goa tv-serietipsen under förra inlägget. Känner att jag garanterat kommer att ha sysselsättning under de kommande innesittarmånaderna. Om jag får någon tid över efter mina framtida maratonlånga netflixsessioner kanske jag även passar på att ta en sväng till universitet och lär mig något, men ta det inte för ett löfte.

På tal om bildning har jag precis läst Mary Shelleys Frankenstein. Det var en spännande läsupplevelse, samtidigt som den inte alls var som jag hade förväntat mig. Utöver Mel Brooks komiska filmatisering Det våras för Frankenstein, har jag bara haft den klassiska bilden av Frankensteins monster och hans historia, vilket visade sig stämma väldigt lite överens med originalet från 1818.

young_frankenstein

”Do you also say ‘Froaderick’?” 

Från Det våras för Frankenstein, klipp här.

Det var inte så att jag förväntade mig att boken skulle ha fullt lika många puckelryggiga hjälpredor och sexskämt som parodin, nej, så långt sträcker sig faktiskt min förmåga att resonera. Däremot blev jag förvånad över att så mycket av grundhistorien ser annorlunda ut. Själva skapandet av demonen avhandlas väldigt snabbt och sedan spenderar Dr Frankenstein och hans skapelse stora delar av berättelsen på skilda håll. Karaktärerna, händelserna och platserna skiljer sig markant mellan bok och filmatisering, i boken utspelar sig slutscenen exempelvis på en båt på väg mot nordpolen.

Även monstret gör mer än att släpa runt sin tunga kropp och stöna, istället har han väldigt filosofiska monologer och bildar sig genom att b.la. läsa Den unge Werthers lidande. Sen är han självfallet extremt mordisk och hämndlysten också, men det är en annan femma. Jag som i 99 fall av 100 alltid säger  ”boken är bättre än filmen kan faktiskt konstatera att Frankenstein är ett undantag: filmatiseringarna skiljer sig enligt min mening nämligen så fundamentalt från boken att de blir två nästintill skilda berättelser.

2 kommentarer

Filed under Ord

2 responses to “No, it’s pronounced ”Fronkensteen”

  1. My grandfather used to work for your grandfather!

Kommentera

