Oscar II – Uppföljningen

Lusfritt?Go’ afton internet. Den här lilla tjusiga skylten gjorde jag för en två veckor sen i all hast innan ett seminarium. Tanken var att jag skulle skriva ut den och sätta dit en post-it med en ny siffra för varje dag jag slapp se en vägglus i mitt hem. Detta var en ypperlig idé om man bortser från två detaljer: 1) jag äger ingen skrivare, 2) ingen dag är en vägglusfri dag.

Ja, även efter att de professionella odjursbekämparna varit här delar jag fortfarande mina modesta 19 kvadrat med ett obestämt antal husdjur. I dag är faktiskt en lite speciell dag då vi firar vår första månadsdag tillsammans. Det blir tyvärr ingen tårta, utan jag har istället planerat en liten trip down memory lane med bildspel för att minnas den månad vi delat tillsammans. Jag tänkte mig något i följande stil:

  • Ett par tjusiga bilder på mig när jag ligger dyngförkyld och sover på en väns madrass under min 11 dagar långa hemlöshet.
  • Ett par bilder på mina älsklingar när de är ingottade i såväl säng som lister.
  • En sällsynt smickrande bild på mig när jag sliter mitt hår efter att ha fört samtal med hyresvärden angående ersättning.

Efter bildspelets slut blir det till att krypa ner i sängen som står noggrant placerad ett par decimeter från väggen och sova oroligt med en insektssprejburk under kudden. Det kommer utan tvekan bli både ett trevligt och romantiskt firande.

 

3 kommentarer

Filed under Studentlivet

3 responses to “Oscar II – Uppföljningen

  1. Åh, jag känner med dig. Verkligen. Det är ju som att vara hemlös fast.. i värmen. Typ. Förfärligt. Tror inte jag hade kunna sova i den lägenheten, kanske petat in en madrass i badrummet och liksom isolerat från allt i tyg förutom själva madrassen. Inte vet jag. Det låter fruktansvärt iallafall. Hur går det med ersättning och sånt? Kan du få en ny lägenhet?

    • Det är lite så det känns, ja. Nu har jag tyvärr ingen annan möjlighet än att sova i min säng, men som sagt, den är besprutad och står så långt ifrån väggen det bara går. Men jag har ju vaknat upp även efter den stora besprutningen med rackare som precis tagit en smakbit av mig.

      Jag har påbörjat frågan om ersättning, men har helt ärligt inte haft orken att riktigt ta tag i det. Har lite kompisar som pluggar juridik som kommer med råd om hur jag ska gå tillväga. Spontant tror jag att jag inte kommer få ett annat boende, bostadssituationen här är rätt ansträngd så det är inget direkt som står tomt. Sen har jag väl ingen större tilltro till min hyresvärd rent generellt.

Kommentera

