Jag kanske t.o.m. ska läsa en bok för att det är kul?

IMG_1385

I dag gjorde jag något som jag inte vanligtvis gör: jag gick upp i ottan för att konsumera. I dag var det ju premiär för den enligt mig bästa konsumtionshögtiden, nämligen bokrean!

Jag och mina vänner var kanske lite extra sugna på att hitta spännande titlar då vår nya lärare så sent som i går fick oss att inse att ingen av oss läser någon skönlitteratur på eget bevåg längre. Detta kanske inte är en katastrof i sig men det känns både lite tråkigt och ja, pinsamt, att erkänna när man pluggar litteraturvetenskap. Närmare 40 böcker blev det totalt för oss 6, varav 3 exemplar av Dantes Den gudomliga komedin som uttryckligen köptes för att utgåvan var fin och skulle ”se bra ut hemma”.

(Enligt principen att alla anledningar att köpa böcker är anledningar goda nog).

För mig blev det exakt noll renässansromaner utan desto mer samtida verk. Jojo Moyes Livet efter dig, Katrine Kielos Det enda könet, Ann Heberleins Ett gott liv, Virginia Wolfs Orlando och Eija Hetekivi Olssons Ingenbarnsland är böckerna som fick hänga med hem. Kort och gott: ett gäng coola kvinnor. Kalas!

6 kommentarer

Filed under Ytligheter

6 responses to “Jag kanske t.o.m. ska läsa en bok för att det är kul?

  1. Stånk, jag måste komma tillbaka till att läsa riktiga böcker, och inte bara tweets, nyhetslänkar och blogginlägg (även om de är bra också). 🙂 Säg till om något av nyköpen är att rekommendera!

    • Jag är precis likadan, men hoppas kunna ändra på det. Måste bara få mig själv att förstå att det är roligt att läsa böcker igen. Ska absolut komma med ett utlåtande ifall att jag anser att någon speciell bok är synnerligen läsvärd 🙂

  2. Jag har gett mig själv bokköparförbud för tillfället, det går sådär men jag har satt upp som mål att faktiskt läsa de böcker jag köper. Jävla kurslittertur som tar upp all lästid. 😦

    • Det är ett bra mål! Jag skulle vilja ta mig igenom alla olästa titlar jag har i hyllan, men det lär bli ett flerårsprojekt. Kurslitteratur brukar dessutom vara rätt effektiv på att ta död på både tid och läslust

  3. Kurslitteraturen dödade mitt läsande, och jag har inte återfått det än. Sorgligt men sant. Och jag är oförmögen till att läsa skönlitteratur. Kan bara inte rå för det men tappar intresset och driver iväg på annat. Jag tänker säga att det är därför jag inte orkar med Gargantua and Pantagruel, och inte för att det är en brittisk 1500-talsöversättning…

    Du vet, för jag kan superavancerad engelska.

    • Det är trist att universitetsläsande tar död på det skönlitterära läsandet. Jag försöker ha ganska låga krav på min privata läsning och bara ta mig an saker jag är väldigt intresserad av och som helst inte ska vara så svåra. Du lägger ju nivån väldigt högt med Rabelais, även om det självfallet är intressant läsning.

Kommentera

