Berättelser från förrådet

Jag lever liksom de flesta unga något av ett nomadliv. Det är årstiderna och de osäkra kontrakten som avgör var jag befinner mig: förra våren huserade jag på en madrass i en kursares före detta lägenhet, i höstas var det i korridorsrummet med vägglössen och sen i maj har jag delat lägenhet med en kompis. Sen juni har jag dock flyttat in i föräldrahemmet för den årliga sommar- och jobbsäsongen.

Att ”flytta hem” och ihop med den närmaste genpoolen igen när man vanligtvis lever självständigt är en intressant upplevelse. Eftersom mina föräldrar inte har behållit mitt flickrum som ett tempel i min ära ser det numera lite annorlunda ut än när jag bodde där permanent. Det har nämligen blivit något av ett förråd. Saker och åter saker står staplade på varandra och någonstans står en extrasäng inklämd bland bråten.

Jag kan se en del charm i att bo på detta vis, det ligger nämligen något Harry Potter-artat över det hela då det lite känns som att jag också bor i en skrubb under trappan. Men när man egentligen har sovmorgon och istället blir väckt okristligt tidigt av en det enda syskonet som bara måste använda skrivaren som står någonstans mellan prylarna, ja då kan det vara så att att man saknar till och med den där nedlusade korriorsexistensen.

 

7 kommentarer

Filed under Individen

7 responses to “Berättelser från förrådet

  1. Det är hårt att komma hem igen. Så fort man flyttat ut så är det kört, det går inte att återvända. Minns sommaren med den gigantiska resväskan släpandes mellan fem olika färdmedel, till mitt rum som vid mitt utflyttande fick ett gigantiskt skrivbord komplett med dator och skrivare och böcker och överblivna gardiner och… Såatteh, jag ska få plats här? Har du redan gett upp mig mamma?! Nej, jag kan koka mina egna makaroner. Nej det är okej. Nej jag ska inte nånstans imorgon. Margareta ringde, hon..

    SÅ. Skönt att ha något eget ändå. Det jag gillade mest är egnetligen säsongskänslorna. Man flyttar tillbaka, börjar på nytt, en ny termin, hösten kommer. Som vardagsjobbare flyter allting ihop.

    • Håller absolut med om det där med säsongerna, skönt att börjar lite på ny kula. Sen tycker jag också att det är bra att det tillfälliga sommarboendet verkligen får mig att uppskatta det nya, egna hemmet där jag annars lätt börjar tänka på jobbiga vardagsgrejer.

  2. Haha! Fem poäng för igenkänningsfaktorn och en stjärna för HP-referens.

  3. Haha, vad är det med husägare och deras behov av att förvandla varje tillgänglig yta till ett förråd?! Samma sak har hänt i mitt flickrum, så när jag är på besök delar jag säng med ett par skidor. Hrrm, men visst, det är ju trevligt att för en gångs skull inte sova ensam. (Ser det positiva i livet – jajamen!)

    • Vad menar du med detta?!
      MVH har 40 kvadrat kliva-över-lådor-och-grejer.
      Det är ju uppenbarligen sakerna som själva lagt sig där!

    • Mitt föräldrahem har alltid varit ett enda stort förråd så det var väl bara en tidsfråga till mitt rum blev det med. Men jag ska inte bara skylla ifrån mig, en del av prylarna där inne är jag ytterst ansvarig för (det var ju så praktiskt att låta vissa saker stå kvar istället för att flytta dem).

Kommentera

