Diskmaskinsmysteriet

Hör nu på govänner, nu får ni hjälpa mig med något här. Jag har nämligen gjort en märklig upptäckt som jag skulle vilja undersöka lite vidare. Det gäller något så trivialt som disk.

Jag äger ingen diskmaskin. Det är sällan standard i studentlägenheter, särskilt inte i de lite äldre varianterna. Likadant är det för majoriteten av mina vänner som bor på liknande sätt. Av de som däremot har diskmaskin har jag observerat ett mystiskt beteende, nämligen en tendens att skryta om att man äger en diskmaskin MEN utan att faktiskt använda den.

Ty efter varje måltid placeras istället använda tallrikar och liknande på diskbänken oavsett om diskmaskinens är full eller tom; ren eller smutsig. Och där förblir tallrikarna, länge. Minimum för en diskbänks- eller diskohosvisit tycks vara dryga 24 timmar, men det är inte ovanligt att disken får stå i ett par dagar innan den förflyttas in i maskinen.

Detta beteende gör mig, ja, varför inte säga oviss. Nu undrar jag därför om detta är ett nationellt diskbeteende, eller om det endast finns här i Uppland? Jag har själv främst observerat beteendet hos barnlösa män mellan ca 20-35 men detta kan väl omöjligen vara en könsfråga? Och slutligen: vad är det egentligen som händer med smutsigt porslin under de timmar/dygn det står på diskbänken? Något magiskt?

Alla erfarenheter och hypoteser välkomnas!

7 kommentarer

Filed under Ord

7 responses to “Diskmaskinsmysteriet

  1. Kanske lever man i en förhoppning att disken skall av magisk kraft förflytta sig från bänken in i maskinen eller för den delen från maskinen in i skåpen. Man borde ha en diskmaskinsinplockningsmaskin! DIMP skulle den kunnna heta den skulle du kunna sälja dyyyyrt. För att sedan kontra med en DUMP (Diskurplockningsmaskin) 😀

  2. Jag måste tyvärr stödja tesen om könsfråga. Har diskmaskin både hos mig och min snubbe – emedan jag i 90% av fallen ställer disken direkt i maskin ställer han den lika många gånger i diskhon först. Jag blir ej klok på varför.

  3. Eftersom vi i vårt förhållande är så pass tragiskt stereotypiska att jag är typ den enda som ens tittar på disken, så presenterar jag härmed en vinkling på ditt könsperspektiv. Men samtidigt så har jag ”anklagats” för att vara en ”Ellet” och därmed varken tjej eller kille i stora delar av mitt liv. Men jag ställer saker på diskbänken och låter dom stå där – i minst 24 timmar. Det står tallrikar där just nu! -Främst- för att endel saker kräver att diskmaskinen tar dem när tallrikarna är fuktiga – är dom torra så blir dom inte rena. Och har jag inte nog med disk för den kvällen så får allt stå torrt, tills jag samlat disk nog att fylla maskinen, varpå jag lägger rasket i blöt lite innan jag ställer in allt. Ja. Nåt sånt. Så jag samlar ovanpå för att inte behöva elända mig igenom odiskad disk!

  4. VAR ÄR DU KOMPIS????

Kommentera

